SAHABAT MADRASAH

Kamis, 05 Mei 2011

CARA BERKESAN UNTUK MENGHAFAL AL-QURAN

Dalam tulisan ini akan kami kemukakan cara termudah untuk menghafalkan al quran. Keistimewaan teori ini adalah kuatnya hafalan yang akan diperoleh seseorang disertai cepatnya waktu yang ditempuh untuk mengkhatamkan al-Quran. Teori ini sangat mudah untuk di praktikkan dan insya Allah akan sangat membantu bagi siapa saja yang ingin menghafalnya.
Disini akan kami bawakan contoh praktis dalam mempraktikkannya:
Misalnya saja jika anda ingin menghafalkan surat an-nisa, maka anda boleh mengikuti teori berikut ini:
1- Bacalah ayat pertama 20 kali:
يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَآءً وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِ وَاْلأَرْحَامَ إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا {1}
2- Bacalah ayat kedua 20 kali:
وَءَاتُوا الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَتَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلاَتَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا {2}
3- Bacalah ayat ketiga 20 kali:
وَإِنْ خِفْتُمْ أّلاَّتُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانكِحُوا مَاطَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَامَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّتَعُولُوا {3}
4- Bacalah ayat keempat 20 kali:
وَءَاتُوا النِّسَآءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَىْءٍ مِّنْهُ نَفَسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا {4}
5- Kemudian membaca 4 ayat diatas dari awal hingga akhir menggabungkannya sebanyak 20 kali.
6- Bacalah ayat kelima 20 kali:
وَلاَتُؤْتُوا السُّفَهَآءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفًا {5}
7- Bacalah ayat keenam 20 kali:
وَابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى إِذَابَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ ءَانَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلاَتَأْكُلُوهَآ إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهَدُوا عَلَيْهِمْ وَكَفَى بِاللهِ حَسِيبًا {6}
8- Bacalah ayat ketujuh 20 kali:
لِّلرِّجَالِ نَصِيبُُ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَاْلأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبُُ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَاْلأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا {7}
9- Bacalah ayat kelapan 20 kali:
وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُوا الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفًا {8}
10- Kemudian membaca ayat ke 5 hingga ayat ke 8 untuk menggabungkannya sebanyak 20 kali.
11- Bacalah ayat ke 1 hingga ayat ke 8 sebanyak 20 kali untuk memantapkan hafalannya.
Demikian seterusnya hingga selesai seluruh al Quran, dan jangan sampai menghafal dalam sehari lebih dari seperlapan juz, agar tidak berat bagi anda untuk mengulang dan menjaganya.
BAGAIMANA CARA MENAMBAH HAFALAN PADA HARI BERIKUTNYA?
Jika anda ingin menambah hafalan baru pada hari berikutnya, maka sebelum menambah dengan hafalan baru, maka anda harus membaca hafalan lama dari ayat pertama hingga terakhir sebanyak 20 kali juga hal ini supaya hafalan tersebut kukuh dan kuat dalam ingatan anda, kemudian anda memulai hafalan baru dengan cara yang sama seperti yang anda lakukan ketika menghafal ayat-ayat sebelumnya.
BAGIMANA CARA MENGGABUNG ANTARA MENGULANG (MURAJA’AH) DAN MENAMBAH HAFALAN BARU?
Jangan sekali-kali anda menambah hafalan tanpa mengulang hafalan yang sudah ada sebelumya, karena jika anda menghafal al quran terus-menerus tanpa mengulangnya terlebih dahulu hingga habis menyelesaikan semua al quran, kemudian anda ingin mengulangnya dari awal nescaya hal itu akan terasa berat sekali, kerana secara tidak disadari anda akan banyak kehilangan hafalan yang pernah dihafal dan seolah-olah menghafal dari kosong, oleh kerana itu cara yang paling baik dalam meghafal al quran adalah dengan mengumpulkan antara murajaah (mengulang) dan menambah hafalan baru. Anda boleh membahagi seluruh mushaf menjadi tiga bagian, setiap 10 juz menjadi satu bagian, jika anda dalam sehari menghafal satu halaman maka ulangilah dalam sehari empat halaman yang telah dihafal sebelumnya hingga anda dapat menyelesaikan sepuluh juz, jika anda telah menyelesaikan sepuluh juz maka berhentilah selama satu bulan penuh untuk mengulang yang telah dihafal dengan cara setiap hari anda mengulang sebanyak lapan halaman.
Setelah satu bulan anda mengulang hafalan, anda mulai kembali dengan menghafal hafalan baru sebanyak satu atau dua lembar tergantung kemampuan, dan mengulang setiap harinya 8 halaman sehingga anda bisa menyelesaikan 20 juz, jika anda telah menghafal 20 juz maka berhentilah menghafal selama 2 bulan untuk mengulang, setiap hari anda harus mengulang 8 halaman, jika sudah mengulang selama dua bulan, maka mulailah menghafal kembali setiap harinya satu atau dua halaman tergantung kemampuan dan setiap harinya mengulang apa yang telah dihafal sebanyak 8 lembar, hingga anda menyelesaikan seluruh al-qur an.
Jika anda telah menyelesaikan 30 juz, ulangilah 10 juz pertama secara bersendirian selama satu bulan setiap harinya setengah juz, kemudian pindahlah ke 10 juz berikutnya juga setiap harinya diulang setengah juz ditambah 8 halaman dari sepuluh juz pertama, kemudian pindahlah untuk mengulang sepuluh juz terakhir dengan cara yang hampir sama, yaitu setiap harinya mengulang setengah juz ditambah 8 halaman dari 10 juz pertama dan 8 halaman dari 10 juz kedua.
BAGAIMANA CARA MENGULANG AL-QURAN (30 JUZ) SETELAH MENYELESAIKAN MURAJAAH DIATAS?
Mulailah mengulang al-qur an secara keseluruhan dengan cara setiap harinya mengulang 2 juz, dengan mengulangnya 3 kali dalam sehari, dengan demikian maka anda akan bisa mengkhatamkan al-Quran setiap dua minggu sekali.
Dengan cara ini maka dalam jangka satu tahun insya Allah anda telah mutqin (kukuh) dalam menghafal al qur an, dan lakukanlah cara ini selama satu tahun.
APA YANG DILAKUKAN SETELAH MENGHAFAL AL QUR AN SELAMA SATU TAHUN?
Setelah menguasai hafalan dan mengulangnya dengan itqan (mantap) selama satu tahun, jadikanlah al qur an sebagai wirid harian anda hingga akhir hayat, karena itulah yang dilakukan oleh Nabi S.A.W semasa hidupnya, beliau membagi al qur an menjadi tujuh bagian dan setiap harinya beliau mengulang setiap bagian tersebut, sehingga beliau mengkhatamkan al-quran setiap 7 hari sekali.
Aus bin Huzaifah rahimahullah; aku bertanya kepada para sahabat Rasulullah bagiamana cara mereka membagi al quran untuk dijadikan wirid harian? Mereka menjawab: “kami kelompokan menjadi 3 surat, 5 surat, 7 surat, 9 surat, 11 surat, dan wirid mufashal dari surat qaaf hingga khatam ( al Qur an)”. (HR. Ahmad).
Jadi mereka membagi wiridnya sebagai berikut:
- Hari pertama: membaca surat ”al fatihah” hingga akhir surat ”an-nisa”,
- Hari kedua: dari surat ”al maidah” hingga akhir surat ”at-taubah”,
- Hari ketiga: dari surat ”yunus” hingga akhir surat ”an-nahl”,
- Hari keempat: dari surat ”al isra” hingga akhir surat ”al furqan”,
- Hari kelima: dari surat ”asy syu’ara” hingga akhir surat ”yaasin”,
- Hari keenam: dari surat ”ash-shafat” hingga akhir surat ”al hujurat”,
- Hari ketujuh: dari surat ”qaaf” hingga akhir surat ”an-naas”.
KAIDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL:
1- Anda harus menghafal melalui seorang guru atau syekh yang bisa membenarkan bacaan anda jika salah.
2- Hafalkanlah setiap hari sebanyak 2 halaman, 1 halaman setelah subuh dan 1 halaman setelah asar atau maghrib, dengan cara ini insya Allah anda akan bisa menghafal al-qur an secara mutqin dalam waktu satu tahun, akan tetapi jika anda memperbanyak kapasiti hafalan setiap hari maka anda akan sulit untuk menjaga dan memantapkannya, sehingga hafalan anda akan menjadi lemah dan banyak yang dilupakan.
3- Hafalkanlah mulai dari surat an-nas hingga surat al baqarah (membalik urutan al Qur an), karena hal itu lebih mudah.
4- Dalam menghafal hendaknya menggunakan satu mushaf tertentu baik dalam cetakan maupun bentuknya, hal itu agar lebih mudah untuk menguatkan hafalan dan agar lebih mudah mengingat setiap ayatnya serta permulaan dan akhir setiap halamannya.
5- Setiap yang menghafalkan al-quran pada 2 tahun pertama biasanya akan mudah hilang apa yang telah ia hafalkan, masa ini disebut masa “tajmi’” (pengumpulan hafalan), maka jangan bersedih karena sulitnya mengulang atau banyak kelirunya dalam hafalan, ini merupakan masa cobaan bagi para penghafal al-qur an, dan ini adalah masa yang perit dan boleh menjadi pintu syaitan untuk menggoda dan berusaha untuk menghentikan dari menghafal, maka jangan pedulikan godaannya dan teruslah menghafal, karena meghafal al-quran merupakan harta yang sangat berharga dan tidak tidak diberikan kecuali kepada orag yang dikurniai Allah swt, akhirnya kita memohon kepada-Nya agar termasuk menjadi hamba-hamba-Nya yang diberi taufiq untuk menghafal dan mengamalkan kitabNya dan mengikuti sunnah nabi-Nya dalam kehidupan yang fana ini. Amin ya rabal ’alamin.
Sekian

KISAH MENYAYAT HATI SEORANG REMAJA HINDU YANG MEMELUK ISLAM MELALUI DAKWAH JEMAAH TABLIGH


Anil kumar merupakan seorang remaja hindu.bapanya seorang yang sangat kuat berpegang kepada agama hindu.Dia lebih suka berkawan dengan rakan-rakannya yang islam lebih dari berkawan dengan rakan-rakannya yang beragama hindu.salah seorang rakan-rakannya yang beragama islam bernama azhar ali.satu hari dia singgah duduk di sebuah kedai sireh,kebetulan pada masa itu jemaah tabligh datang buat amalan ziarah.seperti kebiasaan yang dilakukan didalam amalan ziarah iaitu mengajak orang ramai kemasjid maka Anil kumar juga diajak bersama kemasjid.ajakan inilah menjadi sebab dia memeluk islam.
          Cerita panjangnya begini(Anil Kumar bercerita) ….satu petang aku(anil kumar)duduk dikedai sireh.beberapa orang yang perwatakan orang baik-baik ,memakai jubah panjang berdiri didepan aku.salah seorang dari mereka berkata’mari adik kita pergi solat.mereka tidak mengetahui yang aku seorang yang beragama hindu dan aku sendiri tidak mengetahui apa itu solat..
          didalam hatiku berbelah bahagi samaada mengingkari ajakan mereka itu atau memberitahu yang aku ini beragama hindu tetapi keikhlasan mereka dalam mengajak menyebabkan aku tanpa berfikir panjang  terus menjawab saya akan datang nanti untuk bersolat’.mungkin inilah lafaz yang menyebabkan Allah suka pada aku.Mereka pulang ke masjid,selepas itu baru aku tahu mereka itu adalah jemaah tabligh dan yang bercakap dengan aku tu dipanggil amir jemaah..
masjid dan kedai kami
aku berfikir dalam-dalam samaada pergi ke masjid atau tidak,kalau ayah dapat tahu yang aku pergi kemasjid entahlah apakah akibat yang akan aku terima.ditingkat bawah masjid banyak sekali terdapat kedai-kedai yang pemiliknya terdiri daripada orang islam dan hindu.kedai kami pun terletak ditingkat bawah masjid tetapi pintu masjid terletak disebelah bahagian yang lain yakni untuk pergi kemasjid kena pusing deretan kedai dahulu.akhirnya aku membuat keputusan akan pergi kemasjid pada pkul 8 malam nanti setelah bapa pulang kerumah.aku ke kedai.aku menunggu ayah yang akan pulang kerumah sebentar lagi.tepat waktunya ayah pun begerak pulang kerumah.
solat pertamaku
selepas itu aku menutup kedaiku perlahan-lahan.selepas menutup kedai aku mencapai cadarku dan menutup muka aku dengan cadar supaya tiada yang dapat mengenaliku.sampai dimasjid,aku melihat sesetengah dari mereka sedang besolat dan disatu sudut ada seseorang sedang membasuh muka.aku duduk dekat dengan dia dan mengikut setiap perbuatan yang dilakukannya.setelah dia selesai aku pun mengikutnya dan dia berdiri dibarisan solat dan memulakan solat.aku mengikutnya sambil memerhati setiap pegerakan yang dilakukannya.setelah selesai solat aku melihat lelaki tadi mengangkat tangan seperti memohon sesuatu.aku mendengar dia berkata ”wahai Allah!ampunkanlah segala dosa-dosaku”.dia berkata berulang-ulang kali.aku pun berkata seperti apa yang dia katakan.setelah beberapa minit dia pun berlalu pergi.aku rasa ingin mengulangi lafaz-lafaz itu kerana dengan lafaz-lafaz itu aku merasakan ketenangan yang teramat sangat.ebih kurang 60 ke 70 kali aku mengulangi lafaz-lafaz itu.aku teringatkan rumah secara tiba-tiba dan aku terus keluar dari masjid dan berjalan pantas menuju kerumah.bila sampai dirumah ayah sudah pun tidur dan ibu masih menunggu aku.melihat aku ibu dengan perasan kasih sayang seorang ibu terus bertanya”anakku Anil,kenapa hari ini kamu lewat pulang”?aku menjawab”mak,hari ini kerja sangat banyak”.selepas makan aku berbaring.
        Lafaz-lafaz tadi masih bertandang di fikiranku ”ya Allah,ampunilah dosa-dosaku”.selepas itu aku tidak tahu bila masanya aku dihanyutkan kedalam alam tidurku.aku melakukan pekara yang sama beberapa hari yakni menunaikan solat isyak.
       aku terfikir lagi yang ayah selalu datang lewat ke kedai,apakata kalau sebelum dia datang aku pergi masjid untuk solat subuh pula.oleh yang demikian satu hari bila keluar dari rumah aku terus ke masjid.seperti biasa aku membasuh muka dan tangan dan bersolat.aku bersolat subuh dengan rakaat yang sama seperti yang aku lakukan pada malam-malam sebelum ini kerana aku tidak tahu berapa rakaat solat subuh.setelah selesai solat aku terus pergi ke kedai dan sebelum kedatangan ayah ke kedai lagi semuanya telah siap dan urusniaga dijalankan.
ramai pelangan berkunjung kekedai kami
timbul pekara baru,kedai kami didatangi pengunjung yang sangat ramai.setiap masa ada saja pelangan yang datang kekedai kami.bila ayah datang kekedai dan melihat aku sibuk melayan pelangan,dia berdiri disatu sudut dan memandang aku dengan perasan kasih sayang sambil berkata”anil,kalmu buat kerja kamu dan ayah akan duduk disini.lalu aku meletakkan sireh diatas basikal ayah kau dan menghantar sireh kekedai-kedai kecil.begitulah hari demi hari berlalu.
berbicara dengan Azhar Ali
satu hari aku pergi berjumpa dengan azhar ali dirumahnya.abangnya memberitahu aku yang azhar pergi kemasjid untuk bersolat.aku duduk menunggunya.selepas 10 minit dia balik dari masjid dan dia sangat gembira melihat aku.sambil berkata nili(nama manja aku)kedatangan kamu amat mengembirakan aku.nili,alangkah baiknya kalau kamu orang islam jadi kita dapat pergi bersama ke masjid.
            mendengar kata-katanya itu hatiku menjadi berdebar-debar.aku terfikir mungkin dia telah mengetahui tentang aku yang selalu kemasjid.aku cuba mengalih topik dengan berkata”kamu selalu kemasjid ke?dia menjawab”kami pergi kemasjid menunaikan solat 5 waktu bagi mengembirakan tuhan kami”
          aku berkata”diwaktu bilakah kamu bersolat?azhar berkata”solat yang pertama ialah subuh yakni sebelum terbit matahari,solat yang kedua ialah zohor yakni diantara pukul 1 dan 2,solat yang ketiga ialah solat asar yakni pada pukul 4 dan 5,solat keempat ialah solat maghrib iaitu selepas terbenam matahari dan yang terakhir ialah isyak iaitu diantara pukul 7 dan 8 malam.
        aku bertanya”jika sekiranya tidak dapat mengerjakan solat pada waktu-waktu yang engkau sebutkan tadi apa yang perlu dibuat?dia berkata”jika tidak dpat mengerjakan solat pada waktunya maka solat itu wajib diqadha pada waktu yang lain.aku betanya lagi”apa yang kamu bacakan didalam solat?dia berkata”kami ada sebuah kitab yang diberi nama Al-Quran.apa yang dihafal dari Al-Quran kami bacakan didalam solat.aku berkata”kalau seseorang tu taktau baca apa-apa langsung,apa yang dia kena baca…
        aku pulang dari rumah Ali.Dalam perjalanan aku berkata subhanallah,subhanallah.selepas maka dirumah aku berjalan kekedai.ayah berkata”anil,cepat pulang kerumah”.aku berkata”baik”dan berjalan keluar dari rumah menuju kekedai.BERSAMBUNG

Rabu, 04 Mei 2011

JEMAAH TABLIGH DIMALAYSIA…MENGAPA USTAZ DAN ULAMAK TRPINGGIR?

Di Thailand dan Indonesia yang penulis pernah beberapa kali keluar di sana mendapati bahawa usaha ke atas ulama dan ustaz ini begitu diambil serius oleh syura di sana. Berlebih lagi didalam setiap kali muzakarah usul akan menekankan agar usaha ke atas ulama dan ustaz ini diutamakan disamping gulongan yang lain. Malah ianya menjadi agenda di dalam setiap mesyuarat mingguan mereka.
Umpamanya di Indonesia usaha ke atas ulama dan ustaz ini menjadi perkara utama untuk dibincangkan ketika membicarakan 28 usul (di Malaysia hanya 12 usul). Di dalam 28 usul itu empat perkara yang akhir yang dibincangkan itu lebih menekankan usaha ke atas ulama dan ustaz. Empat perkara tersebut ialah:
Empat Pola Agama Yang Harus Dijalin Dengan Baik
1. Ulama dengan pondok pesantrennya
2. Mursyid dengan thoriqahnya.
3. Penulis kitab (Musanif)
4. Penceramah ugama ,pendakwah dan mubaligh.
Tidak hairanlah kita melihat usaha agama (Jemaaah Tabligh) berkembang dengan begitu pesat di sana. Hasilnya begitu ramai ulama dan ustaz-ustaz yang terlibat dengan secara lansung dengan usaha yang mulia ini. Malah beberapa orang syura di Indonesia dan Thailand adalah terdiri dari kalangan ulama-ulama dan ustaz-ustaz.
Sedih bila melihat di tempat sendiri bila usaha ke atas ulama dan ustaz-ustaz ini tidak diutamakan.Kalau ada pun hanyalah seperti melepas batuk di tangga dan sekadar penyedab mata sahaja. Bulan Januari 2009 yang lalu Negeri Sembilan didatang robongan Ulama dan ustaz dari Seri Petaling. Alhamdulillah usaha dibuat dengan baik. Ramai ulama setempat yang dapat kami temui. Sesudah itu mereka melantik penulis sebagai penanggungjawab selama 4bulan berusaha ke atas ulama dan ustaz. Namun begitu selepas dari itu penulis menunggu kalau ada agenda ulama dan ustaz yang diperbincangkan. Namun sekali pun tidak dibincangkan sehingga kehari ini. Penulis hampir-hampir tidak pernah tertinggal menghadiri mensyuarat mingguan markaz di Seremban namun tidak sedikit pun diperbincangkan. Inilah kelemahan kita. Kekadang agenda untuk orang-orang bisu itu lebih diutamakan dan dititikberatkan berbanding usaha ke atas ulama dan ustaz-ustaz. Usaha ke atas orang yang tak boleh bercakap lebih utama dari usaha ke atas orang yang boleh bercakap atas Quran dan Hadith Nabi saw. Inilah sebenarnya apa yang berlaku.
Justru dari itu jangan kita menyalahkan ulama dan ustaz-ustaz jika mereka membenci usaha Tabligh ini. Jangan mengutuk mereka jika mereka tidak bersimpati dengan usaha ini. Bukan salah mereka tetapi yang patut disalahkan ialah kita. Apa yang telah diputuskan oleh Nizamuddin tidak kita buat dengan sepatutnya.
Pernah teman penulis mengikramkan seorang ulama setempat dan membawa beliau ke Seri Petaling. Sesampai sahaja beliau di Seri Petaling beliau begitu kagum dengan kemudahan yang ada, madrasah tahfiz dan daurah hadith yang ada. Melihat pulohan pelajar-pelajar tahfiz dan alim menyejukkan hati beliau. Suasana begitu meyebabkan beliau menyangka pembayan malam itu tentulah seorang maulana, hafiz lagi alim. Namun hampeh, yang memberi bayan adalah seorang biasa dan akhir-akhir ini beliau menjadi penulis lirik lagu. Bukannya tidak boleh orang biasa yang memberi bayan namun kesilapan ketara di dalam bayan serta di sedari oleh ustaz berkenaan. Dia hanya membaca kitab yang dibeli di kedai buku di situ sepanjang bayan di sampaikan. Pulang sahaja dari Seri Petaling beliau mengeritik usaha Tabligh ini. Salah beliaukah atau salah siapa? Inilah apabila kita tidak pandai mendahului yang mana patut di dahulukan. Sepatutnya malam markaz utamakanlah ulama-ulama di Seri Petaling yang kebanyakannya telah keluar setahun. Maksud penulis bukan semua perlu ulama dan ustaz namun keutamaan perlu diberi kepada mereka.
Pernah diwar-warkan akan diadakan Jhor (perhimpunan kecil) di markaz Seremban. Penulis dan teman sampai kerana ada bayan targhib khas dari Seri Petaling. Namun bila sampai hanyalah bayan biasa yang tak perlu dianggap sebagai bayan targhib khas. Bukan penulis nak merendahkan pemberi bayan namun program yang begitu istimewa sepatutnyalah ulama atau ustaz yang utama diketengahkan. Seramai itu kat Seri Petaling mustahil satu pun tak dapat diketengahkan atau tak ada satu pun tak berkelayakan.
Namun penulis berbangga dengan sikap saudara-saudara kita di Indonesia dan Thailand yang pandai mengikramkan ulama dan ustaz serta pandai meletakan ulama dan ustaz di tempanya. Kesan usaha mereka ke atas ulama dan ustaz di sana tempiasnya hingga ke sini.
Pada hari Jumaat yang lalu (19 Jun 2009) kami di Negeri Sembilan didatangi ulama tersohor di rantau ini yang di kenali sebagai “Al Azhar Asthani ? Azhar kedua yang juga pengarang hampir 30 buah kitab berbahasa Arab. Beliau ialah Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al Banjari Al Makki yang sememang terkenal di rantau ini juga di sekitar beberapa negara Arab. Pada malam tersebut beliau menyampaikan kuliah beliau di Taman Seri Kiambang bersebelahan Taman Rose Mewah/Cempaka 2 tempat penulis tinggal. Subuh besoknya sepatutnya kuliah suboh mingguan penulis, namun penulis dan Ajk Surau bersetuju memberi ruang kepada Syeikh Nuruddin untuk memberi kuliah. Pada pagi hari Sabtu tersebut satu program khas di adakan di Pusat Dakwah Negeri Sembilan yang turut dihadiri oleh Sahibul Samaah Dato Mufti Negeri Sembilan dan juga pegawai dan kakitangan MAINS dan Jabatan Mufti N.Sembilan. Pada malam minggu pula beliau memberi kuliah di Masjid Petra Sendeng ,Ampangan yang kehadirannya begitu ramai sekali mencecah 4 ke 5 ribu orang. Ianya turut di hadiri oleh sebahagianbesar ulama dan ustaz-ustaz di Negeri Sembilan.
Hampir disetiap kuliah beliau yang beliau sampaikan 15 ke 20 minit beliau menceritakan kebaikan dan kemulian Jemaah Tabligh serta beberapa kisah-kisah pengalaman beliau dengan Jemaah Tabligh samaada di Indonesia maupun di Mesir. Beliau juga beberapa kali ‘tasykil’ hadirin untuk hadir di Ijtimak yang akan diadakan di KLIA Quarters, Nilai bulan Julai 2009 nanti. Selain itu ada juga perjumpaan dengan beberapa ulama dan ustaz-ustaz selepas solat Insya’. Sebenarnya beliau sendiri terlibat di dalam mengajak hadirin untuk program Ijtimak yang akan kita adakan nanti. Hati beliau di dalam Jemaah Tabligh miski pun beliau belum pernah keluar. Namun seluroh saudara beliau adalah orang kuat Jemaah Tabligh di Indonesia. Penulis pernah berjumpa dengan adek beliau Ustaz Sufian di Markaz Kebun Jeruk beberapa tahun yang lalu serta bergaul mesra dengannya.
Kata-kata ulama seperti beliau terlalu mahal apa lagi menceritakan kebenaran dan kemulian Jemaah Tabligh. Sekali kata-kata beliau tentang kebenaran Jemaah Tabligh ini jauh lebih baik dari ribuan kata-kata kita.Sebelum berpisah selepas bersarapan pagi bersama dengan beliau beliau berkata, ? ketemu nanti di Sepong ?. Maksud beliau Ijtimak Indonesia di Serpong, Jakarta.
Saudara-saudara semua inilah kelupaan kita untuk memuliakan gulongan ulama dan ustaz serta meletakan merekan di tempat yang sesuai dengan kedudukan mereka. Maka untuk ini “empat pilar agama yang perlu dijalin dengan baik ? perlu diperbincangkan secara serius jika kita mahu usaha agama bangun dengan pesat di negara kita.
kebanyakkan kita akan melarikan diri apabila beberapa jemaah tablig menghampiri .. mereka cuma datang untuk memberi nasihat dan ceramah taskil untuk kebaikkan diri dan jemaah .. nasihat yang membawa ke jalan kebenaran .. kebanyakkan dikalangan kita memendang rendah terutama dikalngan ibubapa dan pendidik profesional .. dengan anggapan bahawa mereka ini tak layak mentaskil menasihati mereka apatahlagi beza umur jemaah tablig menjadi ukuran … ada juga sebilangan juga ustaz kelulusan tinggi tapi tak berani nak menegur orang ramai jika berada dipadang apabila azan berkumandang .. berbeza jemaah tablig mereka akan sampikan nasihat kepada kumpulan tersebut walaupun nasihat mereka tak didengar sekurangnya usaha mereka bermula dari kecil akan membuahkan hasil …
kelak apabila roh kita hendak keluar amaka akan dinampakkan hijab seiap orang maka disitu baru akan terifkir .. alangkah baiknya jika aku mengikuti nasihat jemaah tablig agar solat di masjid .. mendengan cermah atau bayan … fikirkanlah .. siapa lagi yang diharapkan untuk mentarbiah dan menjulang syiar islam jika bukan kita umat islam umat nabi muhammad akhir zaman ..
Sumber:
http://kkcafe.net/forum/viewthread.php?thread_id=2396

DIMANAKAH TERLETAKNYA KEMULIAAN UMMAT MUHAMMAD S.A.W?

umat ni diangkat darjat mereka adalah kerana usaha dakwah seperti yang termaktub dalam alquran…
KAMU(WAHAI UMAT MUHAMMAD)ADALAH SEBAIK-BAIK UMAT YANG DILAHIRKAN BAGI
(FAEDAH)UMAT MANUSIA(KERANA)KAMU MENYURUH MANUSIA BERBUAT SEGALA PEKARA YANG BAIK DAN MELARANG DARIPADA SEGALA YANG MUNGKAR(BURUK DAN KEJI)SERTA KAMU PULA BERIMAN KEPADA ALLAH SWT(Ali imran;110)…
          terdapat banyak hadis yang menyatakan dengan jelas bahawa orang islam adalah semulia-mulia manusia dan umat muhammad adalah semulia-mulia umat.dalam ayat2 alquran sendiri pun pekara ini dijelaskan dibeberapa tempat,sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.dalam ayat ini pun gelaran sebaik2 umat telah diberikan oleh ALLAH kepada kita dengan menerangkan syaratnya iaitu menerusi amr bil ma’aruf dan nahi anil-munkar.
         para ahli tafsir menyatakan bahawa dalam ayat yang mulia ini,amr -bil maaruf dan nahi anil-munkar disebut dahulu daripada iman sedangkan iman adalah asas bagi segala kebaikan.tanpa iman tidak ada sebarang kebaikan pun yang akan diterima.sebabnya ialah iman merupakan satu pekara yang dimiliki juga oleh umat2 yang terdahulu.Sebaliknya keutamaan khusus yang menjadikan umat muhammad mulia dan mengatasi pengikut para nabi yang duhulu tidak lain dan tidak bukan adalah amr-bil maaruf dan nahi anil munkar,yang merupakan tanda keistimewaan umat ini.Olehkerana tanpa iman tiada satu kebaikan pun akan diterima maka iman disebutkan juga diakhir ayat ini sebagai satu syarat.sedangkan maksud sebenar ayat ini hanya utk menyatakan keutamaan amr bil maaruf dan nahi anil munkar .oleh kerana amr maaruf dan nahi anil munkar merupakan pekara yang diberikan perhatian untuk disebutkan maka amalan ini disebutkan terlebih dahulu dalam susunan ayat tersebut.maksud bahawa amr bil maaruf dan nahi anil munkar adalah tanda keistimewaan umat ini ialah amalan tersebut harus diberi perhatian yang khusus .menjalankan usaha tabligh sambil lewa adalah tidak mencukupi.ini adalah kerana amalan ini(dakwah)juga wujud dikalangan umat terdahulu,sebagaimana disebutkan dalm ayat alquran..oleh kerana kedudukan yang istimewa,usaha ini menuntut perhatian yang khusus.oleh itu,sibukkanlah diri dengan kerja dakwah sebagai satu tugas tetap,sama seperti tugas2 agama yang lain

KUKUHKAN AQIDAH KITA…

Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam, Dialah Yang mencipta ‘arasy, langit dan bumi, Dialah jua Pencipta tempat, wujudNya tanpa memerlukan tempat. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, ahli keluarga dan para sahabat baginda.
MUQADDIMAH
Dewasa kini seringkali kita mendengar banyak golongan yang asyik melabelkan diri mereka sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah. Akan tetapi adakah dengan hanya mengaku sedemikian sahaja tanpa bukti yang kukuh harus bagi kita pula menamakan mereka sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah?
Kita jua ketahui bahawa ancaman dan penentangan terhadap Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar datang dari pelbagai sudut termasuk wujudnya ajaran-ajaran songsang, aliran-aliran baru yang menyimpang, keganasan yang terkeluar dari erti jihad, isu murtad dan sebagainya.
Apakah mauqif dan peranan kita sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah?
Ramai jua yang tahu peranan masing-masing tetapi mengabaikan tindakan segera atau menganggap ia sebagai suatu yang boleh dilakukan pada masa yang akan datang tanpa disedari semakin hari semakin pupus insan yang mengetahui erti aqidah yang sebenar, semakin hari semakin hilang mutiara ilmu aqidah yang menjadi senjata utama dalam menguatkan serta memajukan lagi taraf insan yang bergelar Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Tidak pernah tahukah insan sebegini dengan sabda Nabi Muhammad yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Asakir dan Imam Abdary bahawa Baginda pernah bersabda yang bermaksud :
“ Sesungguhnya manusia itu apabila ia melihat (mengetahui) kemungkaran, tiada pula ia merubahkannya maka Allah akan mengumumkan azabNya ke atas
semua manusia ”.
Terlupakah insan ini akan kata-kata yang sering diungkap oleh para ulama seperti Imam Ali Ad-Daqqoq yang bermaksud :
“ Senyap dari menyatakan kebenaran merupakan syaitan bisu ”.
Semoga dari tulisan dan pembentangan ini dapat menguatkan lagi semangat kita dalam memperjuangankan agama Allah. Amin.
AQIDAH
 ERTI AQIDAH DAN KAITANNYA DENGAN AMALAN SOLEH
Aqidah membawa erti pegangan dan kepercayaan seseorang. Pegangan dan kepercayaan ini pula terbahagi kepada dua iaitu benar atau salah. Aqidah yang benar merupakan kunci kepada segala penerimaan ibadah.
Tanpa akidah yang benar Allah tidak akan menerima segala amalan soleh. Sekiranya aqidah seseorang itu salah maka yang akan dicatit hanyalah amalan keburukan maka akan hanya dibalas dengan kebururkan.
Jesteru itu perkara yang berkaitan dengan aqidah tidak harus dijadikan gurauan-senda atau diremeh-remehkan. Hubungan aqidah dan amalan soleh ini berdalilkan firman Allah yang bermaksud :
“ Dan barangsiapa melakukan amalan soleh dari kalangan lelaki ataupun wanita dalam ia beriman (beraqidah dengan aqidah yang betul) maka merekalah yang akan dimasukkan kedalam syurga dan tidak akan dizalimi walaupun sedikit ”.
An-Nisa Ayat 124.
Ayat tersebut jelas menerangkan bahawa apa sahaja amalan soleh yang dilakukan orang lelaki mahupun perempuan, imanlah syarat utama penerimaannya dari Allah. Begitu juga kenyataan dari hadith Nabi yang bermaksud :
“ Semulia-mulia amalan adalan beriman kepada Allah dan RasulNya
( beraqidah dengan aqidah yang betul) ”.H.R. Sohih Bukhari.
Ini menandakan bahawa aqidah merupakan sesuatu yang teramat penting dan perlu diutamakan dari masalah-masalah yang lain.
PARA ULAMA MENGUTAMAKAN ILMU AQIDAH
Oleh kerana pentingnya ilmu aqidah maka kita dapati seluruh para ilmuan islam akan mengutamakan ilmu aqidah. Perkara ini dapat dipetik dari kenyataan Imam tertua diantara mazhab empat iaitu Imam Abu Hanifah menyatakan dalam kitab beliau Fiqhul Absot yang bermaksud :
“ Ketahuilah bahawa mendalami ilmu usuluddin (aqidah) itu lebih mulia dari mendalami ilmu feqh ”.
Kenyataan ini tidak bermakna kita tidak harus mempelajari ilmu feqah langsung akan tetapi Imam Abu Hanifah menerangkan kemulian mempelajari dan mengutamakan ilmu aqidah.
Begitu juga para ulama yang lain mengutamakan ilmu ini seperti Imam yang menjadi pegangan mazhabnya di tanah air kita iaitu Imam Syafie menyatakan yang bermaksud : “ Kami telah mendalami ilmu tersebut (aqidah) sebelum ilmu ini (feqh) ”.
AQIDAH AHL SUNNAH WAL JAMAAH
Kesemua aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah berlandaskan Al-Quran, Al-Hadith serta ijmak ulama. Ahli Sunnah menyifatkan Allah dengan sifat-sifat yang telah dinyatakan oleh Allah ta’ala sendiri di dalam Al-Quran dan apa yang telah dinyatakan leh Rasulullah di dalam Hadith baginda tanpa mereka meyandarkan sifat tasbih atau tajsim bagi Allah, mereka juga menafikan sifat duduk, bertempat, berkaki, berbetis, zat yang turun naik dari langit ke bumi, berada di atas langit, berada di atas ‘arasy, dan sebagainya dari sifat yang tidak layak bagi Tuhan yang mencipta segala makhlukNya.
Ini semua berdasarkan firman Allah di dalam surah As-syura ayat 11 yang bermaksud :
“ Tiada sesuatupun yang menyerupaiNya ”.
Wujudnya Allah tanpa diliputi tempat berdalilkan juga dari sabda Nabi Muhammad yang bermaksud :
“ Allah telah sedia wujud (azali) dan tiada sesuatupun selain Allah itu azali ”. Riwayat Bukhari dalam Sohih Bukhari.
Ini menunjukkan bahawa Dia sahaja yang wujudnya azali manakala tempat, ‘arasy, langit, dan selainnya bukan azali.
Ijmak para ulama yang telah dinukilkan oleh Imam Abdul Qohir Bin Tohir Al-Baghdadi dalam kitab Al-Farqu Bainal Firaq halaman 333 cetakan Darul Ma’rifah jelas menunjukkan kewujudan Allah bukanlah berada diatas ‘arasy akan tetapi Allah wujud tanpa diliputi oleh tempat :
“ Dan telah disepakati dan diijmakkan bahawa Allah tidak diliputi tempat ”. Demikian ijmak para ulama yang tidak boleh ditolak lagi oleh golongan mujassimah dan musyabbihah.
AQIDAH ULAMA SALAF
Ulama Salaf (bukan Wahhabi) adalah ulama yang pernah melalui kehidupannya pada era 300Hijriah pertama. Kesemua ulama Salaf berpegang dengan akidah bahawa:
Allah adalah Tuhan sekelian alam yang mencipta setiap sesuatu, wujudNya tanpa permulaan dan tanpa pengakhiran, Maha Suci Allah dari dilingkungi dan diliputi oleh tempat, bahkan wujudNya tanpa berada di sesuatu tempat, bukan di langit wujudNya bukan di bumi pula tempatNya. Allah lah Pencipta ‘arasy, diciptakannya untuk menunjukkan kekuasaanNya, bukan pula ianya dijadikan tempat bagi Zat Allah. Kerana Dia Pencipta tempat maka Dia tidak memerlukan tempat.
Pegangan ulama Salaf pada ayat mutasyabihat mengenai sifat Allah ta’ala pula kebanyakan ulama Salaf memilih jalan tidak mentakwilkan secara tafsily (teperinci) ayat tersebut akan tetapi ditakwil secara ijmaly (menafikan makna zohirnya) dan diserahkan makna sebenar kepada Yang Maha Mengetahui tanpa berpegang dengan zohirnya, tanpa menyandarkan sifat tasybih, tajsim dan bertempat bagi zat Allah.
Akan tetapi wujud dikalangan ulama Salaf yang mentakwilkan secara tafsily ayat mutasyabihat seperti Imam Bukhari di dalam kitab beliau Sohih Bukhari mentakwilkan firman Allah di dalam surah Al-Qosos ayat 88 :
“ wajahNya ” bererti kerajaanNya ”.
Di sini akan dibawa sebahagian sebahagian sahaja kenyataan dari para ulama Salaf termasuk para sahabat Nabi yang menunjukkan bahawa aqidah ulama Salaf antaranya adalah Allah wujud tanpa memerlukan tempat :-
1 – Seorang sahabat Nabi yang terkenal dengan keilmuan beliau pernah dipuji oleh Rasulullah iaitu Imam Saidina Ali Karramallahu Wajhah wafat pada 40Hijriah pernah berkata yang bermakna :
“ Sesungguhnya Allah telah wujud tanpa tempat, maka Dia sekarang tetap sedia wujud tanpa tempat ”. Kenyataan ini dinyatakan dalam kitab karangan Imam Abu Mansur Al-Baghdadi dalam kitab beliau yang masyhur Al-Farqu Bainal Firaq pada halaman 256 cetakan Dar Kutub Ilmiah .
Ini memberi erti bahawa diantara aqidah para sahabat serta ulama Salaf adalah Allah wujud tanpa bertempat iaitu tidak dilingkungi oleh sesuatu tempat mahupun semua tempat. Dalam halaman kitab yang sama juga dinukilkan kenyataan Imam Ali yang bermaksud :
“ Sesungguhnya Allah mencipta ‘arasy adalah untuk menzahirkan kekuasaanNya dan bukanlah untuk dijadikan tempat bagi zatNya.”
2- Imam Syafie Rahimahullah yang wafat pada 204Hijriah pernah berkata:
“ Dalil bahawa Allah wujud tanpa tempat adalah Allah ta’ala telah wujud dan tempat pula belum wujud, kemudian Allah mencipta tempat dan Allah tetap pada sifatNya yang azali sebelum terciptanya tempat, maka tidak harus berlaku perubahan pada zatNya dan begitu juga tiada pertukaran pada sifatNya ”.
Kenyataan Imam Syafie ini dinyatakan oleh Imam Al-Hafiz Murtadho Zabidi didalam kitab beliau berjudul Ithaf Sadatul Muttaqin, juzuk kedua, mukasurat 36, cetakan Dar Kutub Ilmiah.
3- Imam yang terkenal dengan karangan kitab aqidah beliau berjudul Aqidah At-Tohawiyah bernama Imam Al-Hafiz Abu Ja’far At-Tohawy wafat pada 321Hijriah (merupakan ulama Salaf) telah menyatakan dalam kitab beliau tersebut pada halaman 15 cetakan Dar Yaqin yang bermaksud : “ Allah tidak berada (tidak diliputi) pada enam penjuru (atas, bawah, kanan, kiri, depan, belakang) seperti sekalian makhluk ”.
AQIDAH ULAMA KHALAF
Ulama Khalaf adalah mereka yang hidup selepas 300Hijriah pertama. Aqidah ulama Khalaf juga tidak terkeluar dari landasan Al-Quran dan Al-Hadith serta Ijmak ulama. Aqidah ulama Khalaf tidak sama sekali berlawanan dengan aqidah ulama Salaf bahkan akidah ulama Salaf itu adalah aqidah ulama Khalaf begitu jua sebaliknya.
Cuma pada segi penerangan mengenai perkara yang berkaitan dengan sifat Allah yang tertentu ulama Khalaf memilih cara penerangan yang lebih terperinci bagi mengelakkan anggapan yang bersifat tasybih atau tajsim pada sifat Allah.
Contohnya ramai dikalangan ulama Khalaf mentakwilkan secara tafsily (terperinci) sifat-sifat Allah yang tertentu kepada makna yang selari dengan bahasa arab dan layak bagi Allah serta mudah difahami oleh orang awam dan penuntu ilmu bertujuan menjauhkan anggapan yang tidak benar pada sifat Allah. Namun ada juga dikalangan ulama Khalaf yang tidak mentakwilkan secara terperinci.
Disini akan disebut sebahagian sahaja kenyataan para ulama Khalaf bahawa Allah wujud tanpa memerlukan tempat :-
Al-Hafiz Ibnu Jauzy Al-Hambaly Rahimahullah wafat pada 597Hijriah telah menyatakan di dalam kitab karangan beliau berjudul Daf’u As-Subah Wa At-Tasybih mukasurat 189 cetakan Dar Imam Nawawi :
“ Sesungguhnya telah sahih di sisi ulama islam bahawa Allah ta’ala tidak diliputi oleh langit, bumi dan tidak berada di setiap tempat ”.
Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Al-Ghazali yang wafat pada 505Hijriah menyatakan dalam kitab beliau yag masyhur berjudul Ihya Ulumuddin : “ Dan Allah juga tidak diliputi oleh tempat dan Allah tidak diliputi arah enam dan Allah tidak pula dilingkungi oleh langit dan bumi ”. Rujuk kitab Ifhaf Sadatul Muttaqin Fi Syarh Ihya Ulumuddin, juzuk 2 mukasurat 36 cetakan Dar Kutub Ilmiah, Beirut.
Maka ini bermakna antara aqidah ulama Khalaf adalah Allah wujud tanpa tempat.
 KESEMUA ULAMA SALAF & KHALAF MENTAKWIL AYAT MUTASYABIHAT DARIPADA ZOHIRNYA
Ramai dikalangan para penceramah aqidah menyalah ertikan perkara ini dengan mengatakan ulama Salaf tidak langsung mentakwilkan ayat mutasyabihat mengenai sifat Allah hanya ulama Khalaf sahaja yang mentakwilkan ayat tersebut. Ini adalah tanggapan yang tidak langsung berunsurkan pengkajian yang sebenar kerana dari pentakwilan Imam Bukhari yang dinukilkan diatas serta takwilan beliau dalam Sohih Bukhari juga pada ayat 56 Surah Hud jelas menunjukkan beliau sebagai ulama Salaf telah mentakwilkan ayat mustasyabihat mengenai sifat Allah.
Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany di dalam Fathul Bary Syarh Sohih Bukhary pada menyatakan Hadith Ad-Dohiku (ketawa) berkata:
“ Bukhary telah mentakwilkan hadith Ad-Dohiku (ketawa) dengan erti rahmat dan redho ”.
Begitu juga Imam Ahmad Bin Hambal yang merupakan ulama Salaf telah mentakwilkan ayat 22 Surah Al-Fajr seperti yang diriwayatkan secara bersanad yang sohih oleh Imam Baihaqi dalam kitab Manaqib Ahmad dari Imam Ahmad:
“ Firman Allah : “Dan telah datang Tuhanmu” ditakwilkan oleh Imam Ahmad dengan : Telah datang kekuasaan Tuhanmu ”.
Antara ulama Salaf yang mentakwilkan secara tafsily iaitu terperinci pada ayat 5 dalam Surah At-Toha adalah Imam Salaf Abu Abdul Rahman Abdullah Bin Yahya Bin Al-Mubarak wafat 237Hijriah dalam kitab Ghoribul Quran Wa Tafsiruhu halaman 113 cetakan Muassasah Ar-Risalah, Beirut :
“ Firman Allah : “ Ar-Rahman di atas ‘arasy beristawa” istawa disini ertinya Menguasai ”.
Diantara ulama Khalaf pula yang mentakwilkan ayat tersebut secara tafsily adalah Imam Abdul Rahim Bin Abdul Karim Bin Hawazan atau lebih dikenali sebagai Imam Al-Qusyairy telah mentakwilkannya dalam kitab beliua Tazkirah As-Syarqiyah : “ Ar-Rahman di atas ‘arasy beristawa” istawa disini ertinya Menguasai, Menjaga dan menetapkan ‘arasy ”.
Maka natijahnya bahawa kedua-dua jalan pilihan ulama Salaf dan Khalaf adalah benar dan tidak menyimpang kerana kedua-duanya mentakwilkan cuma bezanya kebanyakan Salaf mentakwil secara ijmaly dan kebanyakan Khalaf mentakwil secara tafsily.
2. ANCAMAN TERHADAP AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Ancaman terhadap Ahli Sunnah datang dari perbagai sudut, samada dari golongan yang mengizharkan mereka bukan Islam seperti Yahudi dan Kristian mahupun golongan yang mendakwa sebagai Islam seperti puak Syiah, Wahhabiyah, Hizbu Tahrir, Ikhwanjiyyah (Khawarij), Islam liberal, Sister in Islam dan banyak lagi. Ini merupakan ujian Allah terhadap mereka yang berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah di zaman kini supaya memperjuangkan sunnah (aqidah dan syariat) bagi mendapat ganjaran syahid dalam peperangan.
Ini berdasarkan dari Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan sunnah ku (aqidah dan syariat ku) ketika rosaknya ummat ku, maka baginya pahala syahid”.
FAHAMAN SYI‘AH.
Fahaman Syi’ah jelas terkeluar dari aqidah Ahlus Sunnah Wa al-Jama‘ah, kerana percanggahan dari pelbagai sudut dan yang paling asas dalam soal-soal aqidah.
Sebahagian contoh kesesatan Syi’ah dalam aqidah:
1. Imam adalah ma‘sum.
2. Para sahabat menjadi kafir kerana tidak melantik Ali sebagai khalifah selepas kewafatan Nabi s.a.w.
3. Hanya berpandukan Quran dan Hadith versi mereka.
Sebahagian contoh percanggahan dalam furu‘:
1. Nikah Mut‘ah dihukumkan halal dan bercanggah sama sekali dengan ijma‘ Ulama‘.
2. Tidak menerima Qias.
3. Tidak menerima Ijma‘.
4. Hukum agama hanya untuk orang awam dan bukan Imam.
5. Dan lain-lain.
2.2 FAHAMAN WAHHABIYYAH.
Sejarah Ringkas Ajaran Wahhabi
Ajaran Wahhabi diasaskan oleh Muhammad bin Abdul Wahhab 1206H yang mendorong pengikutnya mengkafirkan umat islam dan menghalalkan darah mereka. Sudah pasti manusia yang lebih mengenali perihal Muhammad bin Abdul Wahhab adalah saudara kandungnya dan bapanya sendiri.
Saudara kandungnya Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab sering memberi peringatan kepada umat islam dizamannya agar tidak mengikut ajaran baru Muhammad bin Abdul Wahhab kerana ajaran itu menghina ulama islam serta mengkafirkan umat islam. (Sebagai bukti sila rujuk 2 kitab karangan Syeikh Sulaiman tersebut: “Fashlul Khitob Fir Roddi ‘Ala Muhammad bin Abdul Wahhab” dan “ Sawaiqul Ilahiyah Fi Roddi ‘Ala Wahhabiyah”).
Bapanya juga iaitu Abdul Wahhab turut memarahi anaknya iaitu Muhammad kerana enggan mempelajari ilmu islam dan beliau menyatakan kepada para ulama: “Kamu semua akan melihat keburukan yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab ini”. ( Sebagai bukti sila rujuk kitab “As-Suhubul Wabilah ‘Ala Dhoroihil Hanabilah” cetakan Maktabah Imam Ahmad m/s 275). Demikianlah saudara kandungnya sendiri mengingatkan umat islam agar berwaspada dengan ajaran TAKFIR yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab.
Kenyataan Para Mufti Perihal Wahhabi
Mufti Mazhab Hambali Muhammad bin Abdullah bin Hamid An-Najdy 1225H menyatakan dalam kitabnya “As-Suhubul Wabilah ‘Ala Dhoroihil Hanabilah” m/s 276 : “Apabila ulama menjelaskan hujah kepada Muhammad bin Abdullah Wahhab dan dia tidak mampu menjawabnya serta tidak mampu membunuhnya maka dia akan menghantar seseorang untuk membunuh ulama tersebut kerana dianggap sesiapa yang tidak sependapat dengannnya adalah kafir dan halal darahnya untuk dibunuh”.
Mufti Mazhab Syafi’e Ahmad bin Zaini Dahlan 1304H yang merupakan tokoh ulama Mekah pada zaman Sultan Abdul Hamid menyatakan dalam kitabnya “ Ad-Durarus Saniyyah Fir Roddi ‘Alal Wahhabiyah m/s 42: “ Wahhabiyah merupakan golongan pertama yang mengkafirkan umat islam 600 tahun sebelum mereka dan Muhammad bin Abdul Wahhab berkata: Aku membawa kepada kamu semua agama yang baru dan manusia selain pengikutku adalah kafir musyrik ”.
Sejarah membuktikan Wahhabi telah membunuh keturunan Rasulullah serta menyembelih kanak-kanak kecil di pangkuan ibunya ketikamana mereka mula-mula memasuki Kota Taif. (Sila rujuk Kitab Umaro’ Al-bilaadul Haram m/s 297 – 298 cetakan Ad-Dar Al-Muttahidah Lin-Nasyr).
Tokoh Wahhabi Abdur Rahman bin Hasan Aal-As-Syeikh mengkafirkan golongan Al-Asya’iroh yang merupakan pegangan umat islam di Malaysia dan di negara-negara lain. Rujuk kitabnya Fathul Majid Syarh Kitab Al-Tauhid m/s 353 cetakan Maktabah Darus Salam Riyadh. Seorang lagi tokoh Wahhabi iaitu Soleh bin Fauzan Al-Fauzan turut menghukum golongan Al-Asya’iroh sebagai sesat akidah dan bukan Ahlus Sunnah Wal Jama’ah. Rujuk kitabnya Min Masyahir Al-Mujaddidin Fil Islam m/s 32 cetakan Riasah ‘Ammah Lil Ifta’ Riyadh.
Wahhabi bukan sahaja menghukum sesat terhadap ulama’ Islam bahkan umat islam yang mengikut mazhab pun turut dikafirkan dan dihukum sebagai musyrik dengan kenyataannya :
“ Mengikut mana-mana mazhab adalah syirik ”. Dan Wahhabi ini berani juga mengkafirkan Ibu bani adam iaitu Saidatuna Hawwa dengan kenyataannya:
“ Sesungguhnya syirik itu berlaku kepada Hawwa ”.
Tokoh Wahhabi tersebut Muhammad Al-Qanuji antara yang hampir dengan Muhammad bin Abdul Wahhab. Rujuk kenyataannya dalam kitabnya Ad-Din Al-Kholis juzuk 1 m/s 140 dan 160 cetakan Darul Kutub Ilmiah.
Maka fahaman ini menjadi kewajiban kepada Ulama‘ membongkar untuk diperjelaskan memandangkan ramai orang Islam yang terkeliru dengan propaganda aliran ini.
Aliran ini turut bertunjang kepada pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim al-Khariji (al-Jauzi) antaranya:
Membawa konsep Bid‘ah yang bercanggah dengan Jumhur Ulama‘.
Mempromosi Bid‘ah dalam Usul (Aqidah) dan Furu‘.
Percangahan dalam masalah Aqidah:
1. Membawa kaedah tauhid “Tiga T” Tauhid Uluhiyyah, Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Asma’ Was Sifat, penyelewengan mereka dalam hal tersebut adalah kerana membeza-bezakan antara Tauhid Uluhiyyah dengan Tauhid Rububiyyah sehingga menghukum kesemua orang kafir juga beriman kepada Allah serta menetapkan Tauhid Asma’ Wa Sifat dengan erti yang bercanggah dengan Ahli Sunnah Wal Jama’ah sejati bahkan lebih menjerumus kepada akidah Tajsim yang ditolak oleh ulama Islam, pembahagian tauhid mereka tersebut tidak pernah wujud di dalam sejarah ilmu tauhid Ahli Sunnah Wa al-Jama‘ah tulen.
2. Membawa fahaman “Tajsim dan Tasybih” iaitu menjerumus kepada menjisimkan Allah dengan mengatakan Allah itu adalah jisim dan menyamakan Allah dengan makhluk seperti menyifatkan Allah dengan sifat mulut, telinga, baying-bayang dan selainnya dari sifat yang tidak pernah Allah nyatakan dalam Al-Quran mahupun Al-Hadith.
3. Menolak Pengajian Sifat Dua Puluh.
4. Menghukum Syirik amalan tawassul, tabarruq, ziarah qubur dan isthtighathah.
5. Mengkafirkan dan membid’ahkan ramai Ulama’-Ulama’ yang diperakui kebenarannya di antaranya Imam Abu Hassan al-Asy‘ari, perumus aliran Ahlus Sunnah Wa al-Jama‘ah, Imam Nawawi dan Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany turut dihina oleh kelompok Wahhabi.
6. Mengelirukan pengertian Takwil , Ta‘til dan Tafwid.
7. Mendakwa dari golongan salaf.
8. Mendakwa sesiapa yang menta‘zimkan Nabi Muhammad membawa kepada syirik.
Percanggahan dalam Furu’ iaitu cabangan agama:
1. Menganggap talqin sebagai bid‘ah sesat.
2. Mengganggap amalan tahlil, yasin, kenduri arwah sebagai bid‘ah sesat.
3. Menganggap qunut Subuh sebagai bid‘ah.
4. Tidak ada qada’ bagi solat yang sengaja ditinggalkan.
5. Menggangap lafaz sayyiduna (taswid) dalam solat sebagai bid’ah sesat.
6. Menggerak-gerakkan jari sewaktu tahiyyat awal dan akhir.
7. Menggangap doa beramai-ramai selepas solat sebagai bid’ah sesat.
8. Menyatakan bahawa doa, zikir dan selawat yang tidak ada dalam al-Quran dan Hadis sebagai bid’ah sesat. Menganggap amalan bacaan Yasin pada malam Jumaat sebagai bid’ah yang haram.
9. Mengatakan bahawa sedekah pahala tidak sampai.
10. Menolak sambutan mawlid nabi, bahkan menolak cuti sempena hari Maulid Nabi Muhammad bahkan yang lebih teruk lagi menyamakan sambutan mawlud nabi dengan perayaan Kristian.
11. Menolak amalan barzanji/marhaban/berdiri sewaktu selawat. Sufiyyah dianggap sebagai terkesan dengan ajaran Budha dan Nasrani. Sebahagian ulama’ mereka menyeru agar Maqam Rasulullah dikeluarkan dari masjid nabawi atas alasan menjauhkan umat Islam dari syirik.
12. Menganggap amalan menziarahi maqam Rasulullah, para anbiya’, awliya’, ulama’ dan solihin sebagai bid‘ah sesat lagi syirik. Sering mengkritik aliran Sufi dan kitab-kitab Sufi yang mu‘tabar.
2.3 HIZBU TAHRIR.
1. Pengasas – Taqiuddin al-Nabhani. Berasal dari Palestin dan telah berhijrah ke Lubnan.
2. Di Lubnan tinggal di Ra’su al-Naba’ pada ahkir tahun 50an.
3. Dia merasakan dirinya sebagai Amir al-Mu’minin dan menamakan isterinya Lami’ah Um al-Mu’minin.
4. Mempunyai 3 orang anak: Taj, Usamah dan Ibrahim.
5. Mendakwa anak yang pertama sebagai pemerintah Syam, yang ke dua pemerintah Iraq dan yang ke tiga pemerintah Mesir.
6. Pergerakan ini banyak di United Kingdom.
7. Mengkafirkan pemerintah Muslim di mana-mana juga dunia Islam.
8. Ber‘aqidah seperti orang Mu‘tazilah, dengan menyakini segala perbuatan hamba adalah hasil ihtiyar hamba dan tiada kaitan dengan Allah. Dengan kata lain Af‘al hamba bukan ciptaan Allah. Tiada kaitannya dengan Qada’ dan Qadar. (Kitab al-Shahsiyah Islamiah).
9. Hidayah dan kesesatan adalah dari hamba dan tiada kaitannya dengan Allah. (al-Shahsiyah Islamiyah/kitab Nizom al-Islam).
10. Ma‘sum bagi para Ambiya’ adalah setelah di lantik, mereka sebelum di lantik adalah tiadak ma‘sum, dengan kata lain mereka terdedah dengan segala dosa. (Kitab al-Syahsiyah Islamiyah).
11. Majlis Syura mereka berhak memutuskan untuk keluar dari mematuhi pemerintah berdasarkan pemerintah yang ada, Fasiq yang nyata. (Kitab al-Shahsiyah Islamiyah/Dustur Hizbu Tahrir).
12. Sekiranya pemerintah yang ada bercanggah dengan Syara‘ dan tidak berkemampuan untuk menegakkan pemerintahan yang Islam berkewajiban keluar dari mematuhi pemerintah. (Nizom al-Islam). Di dalam Aqidah Ahlus Sunnah, wajib mematuhi pemerintah sekalipun zalim dan fasiq amal.
13. Barangsiapa tidak membai‘ah khalifah, mati dalam jahiliyah. Di dasari dengan katanya Nabi mewajibkan setiap orang Islam membai‘ah khalifah. (al-Syahsiyah Islamiyah).
14. Orang-orang Islam semuanya berdosa besar kerana gagal untuk melantik khalifah. Dan masa yang dimaafkan 2 malam, dan kalau malam yang ke 3 gagal maka berdosa. (al-Daulah al-Islamiyah).
15. Sebenarnya mereka mengajak kepada oramg ramai untuk membai‘ah peminpin mereka Taqiuddin al-Nabhani.
16. Perjalanan (safar) untuk melakukan maksiat adalah tidak berdosa, melainkan setelah melakukan perbuatan itu.
17. Mengharuskan salam dan bercium pipi bersama perempuan yang ajnabiyyah (bukan mahram).
Pelbagai lagi golongan yang tidak mengikut bahkan terkeluar dari aliran sebenar Islam Ahli Sunnah Wal Jama’ah.
Semoga Allah menyelamatkan dan menetapkan iman sebenar di dalam hati kita.
PENUTUP
Ketahuilah bahawa illmu agama Islam lah menjadi asas kepada segala penyelesaian. Dalam keperitan umat Islam dan ulamanya menghadapi tentangan dan ancaman yang datang dari agama luar umat Islam turut memikul tanggung-jawab menyelesaikan permasaalahan yang terbit dari dalam, maka ilmu agama lah merupakan satu-satunya langkah terawal yang perlu ada dalam diri setiap insan yang bergelar muslim dan ilmu tersebut adalah ilmu aqidah bertepatan dengan kenyataan Nabi kepada umat ini Nabi kita Nabi yang tercinta: telah bersabda:
“ Tuntutlah ilmu, sesungguhnya ilmu diambil dengan belajar ,” dan Rasulullah turut bersabda: Janganlah kamu menuntut ilmu untuk menghina ulama Islam, janganlah kamu menuntut ilmu untuk mengutuk orang-orang jahil dan janganlah kamu menuntut ilmu bertujuan agar manusia memuji kamu, barangsiapa yang melakukan sedemikian maka dia dalam api neraka”.
Riwayat Ibnu Hibban.
Dengan ilmu dan amal serta mencegah dari kemungkaran juga beristiqomah dalam amalan ma’ruf kebaikan maka yakinlah bahawa kita telah hampir berada dalam kejayaan. Semoga kita dianugerahkan syurga oleh Allah ta’ala

KATA-KATA GUBAHANKU

1)solat tiang agama…tanpa tiang rumah bergoyang bila ribut melanda..tanpa solat iman bergoyang bila nafsu bergelora….kuatkan iman dengan solat,tanpa solat seperti badan tanpa kepala,tanpa solat syaitan senang mengoda,tanpa solat tiada kunci syurga,tanpa solat hidup jadi sengsara,tanpa solat halal haram tak pandai nak beza,tanpa solat hidup jadi sia-sia….dirikan solat dengan sempurna sehari semalam 5 waktu


2)cinta dunia ibarat air,hati ibarat sampan..jangan biarkan air memasuki sampan kerana sampan akan karam……….. hati yang karam dalam lautan cinta dunia lebih berbahaya kerana ia akan mungkin akan mengundang padah yang berpanjangan disini dan juga disana..semoga ALLAH menjaga kita dari dinodai DUNIA yang hina ini…ameeen


3)sudahkah kita membuat prsedian utk menjawab soalan ‘ma robbuka’(siapakah tuhan mu)soalannya mudah tapi sedarkah kita ttg berapa banyakkah insan telah menemui kegagalan dlm memberi jawapan lepada penyoal bagi soalan ini iaitu mungkar dan nakir.persedian bg menjawab soalan ini bukanlah lidah tapi hati yang mempunyai keimanan yang mantap terhadap ALLAH S.W.T.semoga dapat kita membina keimanan yang sempurna kpd ALLAH.Amen



4)1,2,3,4,6,7,8,9 saat baru berlalu..adakah saat tadi akan kembali?kenapa kita biarkan berlalu tanpa kita mengubahnya menjadi nilai yang bermanfaat diakhirat kelak..setiap saat,satu degupan,satu hembusan sertailah dengan ingat ALLAH…kehebatanNya tiada tandingan,kebesaranNya tiada ukuran,ilmuNya tiada batasan…pada ALLAH kita bergantung harap,mengadu susah dan hanya padaNya kita tunduk dan patuh…


5)kenapa kita lupa akan bidadari yang menanti disyurga yang bemata jeli.kasihnya hanya pada kita,air liurnya jika diludah kelaut pasti akan manis seluruh air laut,jika sehelai rambutnya jatuh kebumi pasti akan wangi seluruh bumi ini.kita sanggup mengadai iman hanya kerna siminah seksi.bagaimana mungkin kita dapat menikmati keseronakan bersama bidadari jika pekara haram dilakukan sesuka hati??
6) apa itu kejayaan yang sebenar??kita mungkin mencarinya didunia ini ttp Allah tlh mengeluarkan kenyataan bhwa kejayaan sebenar insan adalah apabila seseorang insan itu terselamat dari neraka dan dimasukkan kedalam syurga.kejayaan yg sebenar bukannya berada disini tetapi diakhirat nanti.semoga Allah merahmati kita dengan menjauhkan kita dari azabnya dan menempatkan kita disyurgaNya bersama kekasih2Nya.ameeen


7)kita datang kedunia ini bukan untuk membina kehidupan disini tetapi kita datang utk membina kehidupan akhirat.binalah syurgamu dgn amalan yang soleh.setiap subhanallah akan menumbuhkan sepohon pokok yang mana bayangnya sahaja tidak dapat direntasi oleh seekor kuda yang berlari selama 500 tahun..jangan lupa bina kehidupan disana..semoga Allah berikan kita taufik untuk mengerjakan amal soleh..amen


8)asal mu dari tanah dan akan kembali ke tanah…dijadikan dari setitis air yang hina tetapi dimuliakan kerana agama..matilah dalam ISLAM yang diredhai ALLAH s.w.t.kemuliaanmu hanyalah kerna agama.tanpa agama hidupmu kosong tidak bermakna.jangan jadikan agama mainan hidupmu.sematkan ia didadamu.fahamilah dan jadikanlah ia maksud hidupmu.


9)Adakah syaitan dilaknat Allah disebabkan minum arak,zina,membunuh dll?jawapannya sudah tentu tidak..mengingkari perintah SUJUD adalah sebab kepada terlaknatnya syaitan..perintah sujud itu hanya sekali & itu pun kepada ADAM.Cubalah kita renungkan berapa kalikah SUJUD yang telah kita tinggalkan & kpd siapakah kita diarah berSUJUD?jadi bagaimanakah laknat yg akan dierima kpd mereka yg tdk mahu bersujud?fikir-fikirkanlah




10)walaupun kita jauh dari zaman Nabi S.A.W tak semestinya kita kena menjauhkan diri dari mengamalkan sunnah nabi... sunnah bukan hanya untuk para sahabat dan salafussoleh sahaja bahkan ianya diterimapakai oleh Allah taala sehingga hari kiamat walaupun semua manusia menolak dan menghina sunnah nabi sekalipun...Allah amat mencintai sunnah nabiNya.oleh itu jika ingin Allah sayang pada kita maka marilah wahai sahabat ILoveSunnahMuhammadS.A.W. Kita amalkan sunnah nabi yang kita cintai...ayuhh






11)Insan dijadikan untuk berkhidmat(beribadat) kepada Allah dan Allah menjadikan semua makhluk untuk bekhidmat kepada insan yang menghambakan diri kepada Allah tetapi sebaliknya Allah menjadikan semua makhluk itu sebagai musuh kepada insan yang meninggalkan pengabdian diri kepada Allah dan menjadi hamba kepada makhluk ciptaanNya....selamat beribadat kepada Allah dengan penuh keikhlasan






12)Mencintai Allah dan dicintai Allah itu lebih baik dari segala-galanya kerana jika anda bercinta dan dicintai Allah maka segala-galanya adalah milik anda.Anda sayang Allah,Allah pasti akan sayang anda.






13)Untuk amalan kita sampai kepada Allah s.w.t,sesuatu amalan itu haruslah berpandukan sunnah nabi Muhammad S.A.W...amalan yang bertentangan dengan sunnah nabi sama sekali tidak akan diterima dan dinilai oleh Allah s.w.t...Jadi,usahakanlah agar diri kita ini dipenuhi dengan sunnah Nabi agar diri ini diterima Allah diakhirat nanti...insyaAllah






14)ILMU yang ada mungkin tidak mampu ditukarkan dengan AMALan jika IMAN yang sempurna terhadap kehebatan Allah tidak ada didalam hati.IMAN adalah daya kekuatan yang mampu menjana amalan yang istiqamah.Tanpa iman,sudah tentu ilmu dan amal akan jadi sia-sia dan tidak bermakna.Wahai orang yang beriman!Berimanlah kamu..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...